Boršč v pomalém hrnci

Když mi někdo řekl před x lety pojem "boršč", nevěděla jsem přesně co si pod tím představit. Nikdy jsme ho totiž doma nedělali. Proto jsem ho dosud moc nevyhledávala. Ani v restauraci jsem se ho neodvážila si objednat. Až nedávno jsem ochutnala na horách u kamarádů naprosto luxusní boršč a dlouhou dobu jsem se ho chystala v pomalém hrnci udělat. Kvůli obrovskému množství různých receptů jsem to ale pořád odkládala. Někde se vařila řepa syrová, někde v žádném případě atd. Tak jsem konečně koupila suroviny, upravila recepty a postup dle sebe, a boršč byl na světě :-) A moooooc nám chutnal.

1/2 celeru
2 mrkve
200 g bílého zelí
1 velká červená řepa
1 petržel
2 cibule
300 g sterilovaných rajčat
500 g předního hovězího masa
150 g uzeného masa
4 bobkové listy
5 kuliček nového koření
10 kuliček celého černého pepře
1 lžíce hladké mouky (není nutná pokud je pokrm dost hustý)
sůl
pepř
ocet
cukr moučka
zakysaná smetana na ozdobu/dochucení

Cibuli nakrájíme na malé kostičky. Kořenovou zeleninu nakrájíme na kousky, zelí na nudličky a vše přidáme k cibuli, trochu osolíme. Očištěné a omyté maso nakrájíme na kostky, osolíme, jemně opepříme a přidáme k zelenině v pomalém hrnci. Přidáme koření (ideálně v plátýnku nebo sítku) a obsah v pomalém hrnci pečlivě promícháme. Podlijeme vodou zhruba do poloviny a zapneme pomalý hrnec na I. stupeň na 7-8h nebo na II. stupeň na 5-6h. (Já pomalila na II. stupeň 6h a maso i zelenina byla akorát). Záleží samozřejmě na velikosti kostiček zeleniny a masa. Hodinu před koncem vaření přidáme na kostičky nakrájené uzené, rajčata i s nálevem a uvařenou červenou řepu (kterou jsme si uvařili zvlášť kvůli chuti i barvě). Pokud je boršč dostatečně hustý, moukou nedohušťujeme. V opačném případě rozmícháme lžíci hladké mouky v troše vody a přidáme do pomalého hrnce, promícháme a necháme povařit. Nakonec vše dochutíme dle potřeby - na špičku lžičky octa, 2 malé lžičky cukr moučky, špetka soli a pepře. Jakmile je vše měkké, podáváme na talíři ozdobené lžičkou zakysané smetany. 

Doporučení:
- uvedené množství surovin stačí na 5-6 porcí
- do boršče je možné přidat i vepřové maso, sterilovanou řepu, atd.
- dochucení či zahušťování je samozřejmě možné dle vašich chutí

POSTUP PŘÍPRAVY:

Komentáře

  1. Jsem moc ráda, že jsem narazila na tento blog plný receptů na vaření v pomalém hrnci. Pomalý hrnec jsme si nadělili k vánocům a já teď hledám inspiraci. A moc za ni děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, těší mě, že je pro vás blog inspirací a pomáhá vám ve vaření :-) A děkuji za komentář, zpětná vazba je odměnou pro další práci na blogu.

    OdpovědětVymazat
  3. Boršč jsem poprvé zkusila až díky tomuto blogu a byl naprosto famózní...a to nepřeháním!!! �� Když se nešetří surovinami, opravdu to je znát. Já vynechala pouze ocet, ale nijak to polévce neublížilo. Brzy boršč uvařím znovu. Velké díky za inspiraci �� Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Nikdy jsem moc polévková nebyla, ale co se ochladilo, tak mám na ně strašnou chuť, hlavně na boršč. Nikdy předtím jsem ho nedělala, vždycky jsem ho jedla jen v restauraci, takže jsem vůbec nevěděla jaké koření použít, ale pak se mi podařilo najít tento recept a musím říct, že se mi docela povedl. Z toho pomalého hrnce to ale musí být ještě větší mňamka, tak třeba ho najdu na štědrý večer pod stromkem. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Receptů je spousta, ale věřím, že i můj recept se vám vydaří a bude chutnat. Zkoušela jsem jich v pomalém hrnci už několik, různě obměňuji suroviny a vždy zmizí bleskovou rychlostí. Ať se podaří i vám ;-)

      Vymazat
  5. Dobrý den, díky za Vaší inspiraci na recepty v pomalém hrnci. Chtěla bych si ho také koupit a právě řeším velikost hrnce. Když chci mít výsledné množství polévky pro 5 lidí, jak velký hrnec musím mít? Stačí 3,5 litru nebo větší, třeba 5 litrový? Díky za Váš čas a odpověď.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pro 5 lidí vám stačí 3,5 litru, ale já osobně bych i v případě vaření pro 5 lidí volila větší. Já mám 5,7l. Přijde vám návštěva a větší objem se pak hodí ;-) Polévek a omáček z pomalého hrnce není nikdy dost ;-)

      Vymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky